En byrå kan göra dig synlig i bruset på sociala medier

Att sociala medier är viktigt för att framgång i affärsvärlden är omöjligt att bortse från idag – om inte annat så får man allt som oftast det budskapet på just sociala medier!

Använder man Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och andra plattformar på ett smart sätt så kan man stärka sitt varumärke. Men det är inte lätt att använda sociala medier på ett sätt som gynnar affärerna. Tiden är ett problem, många mindre företag har fullt upp med kärnverksamheten och har svårt att få tid över till ett aktivt arbete på sociala medier. Dessutom finns det många fallgropar att falla i, det är lätt att inläggen man gör på Facebook uppfattas som ”säljiga” och mest blir ett irritationsmoment.

Allt fler tar hjälp av en byrå

För att få till en bättre och effektivare närvaro på de sociala medierna så blir det i dag allt vanligare att anlita proffs på dessa plattformar. Det kan handla om enskilda konsulter eller rent ut av en byrå som har specialiserat sig på att hjälpa företag på sociala medier.

Här är några bra skäl till att anlita en sociala medier-byrå:

  • Låt en byrå utveckla effektiva marknadsföringsstrategier på sociala medier så kallad affärsintriktad marknadsföring. Då får du hjälp av hantera din närvaro på sociala medier, vilket gör att ditt företag får bättre möjligheter att upptäckas av så många som möjligt.
  • En byrå kan hjälpa dig att bygga varumärkeskännedom. Det handlar då bara inte om att synas så mycket som möjligt på Twitter och Instagram, utan det gäller att nå ut till rätt personer också, så kallade ”influencers”. Om du till exempel driver ett städföretag så gäller det att försöka nå ut till personer och företag som kan tänkas vara intresserade av dessa tjänster och inte minst kan föra vidare ditt budskap på ett trovärdigt sätt. På en sociala medier-byrå finns kompetensen att avgöra vilka plattformar och metoder som fungerar bäst för att få ditt varumärke känt i just din bransch.
  • Tillgänglighet. För att lyckas i sociala medier gäller det att vara aktiv 24 timmar om dygnet. För att nå ut till kunder och få de att slå till med köp gäller det att ha teknisk kunnighet, folk som behärskar olika kommunikationsformer som text, ljud, foto och film. För at klara av detta behöver de flesta företag stöd från en sociala medier-byrå.
  • Det är tuff konkurrens på sociala medier idag, och en byrå är van att hantera denna tuffa miljö. Många av dina konkurrenter gör sitt bästa för att synas, med en kompetent byrå i ryggen ökar du dina chanser att sticka ut utan att kompromissa med dina grundvärden.
  • Att vara medvetet aktiv på sociala medier kan främja ditt företag på ett snabbare sätt än traditionell marknadsföring. Ett bra budskap sprid blixtsnabbt bland användare, och tar du hjälp av ett proffs att hitta den rätta tonen och innehållet så kan ditt företag synas på ett sensationellt sätt och därmed få en större tillväxtpotential.

Om du outsourcar det tidskrävande arbetet med att synas på sociala medier så får du mer tid att ägna dig åt kärnverksamheten och en proffsig, modern marknadsföring  och content marketing till ett rimligt pris. På en byrå kan du hitta strateger, formgivare, produktionsledare, webbutvecklare, redaktörer och alla andra yrkesgrupper som behövs för att du ska synas och vara ett attraktivt val på sociala medier.

 

5 aug 2016