Restauranger kan dra nytta av moderna lösningar som integrerar kassasystem med digital kommunikation för att effektivisera verksamheten och öka försäljningen.
Moderna kassasystem för restauranger erbjuder funktioner som hantering av beställningar, lagerkontroll, personalhantering och rapportering av försäljningsstatistik. Men det finns också nya varianter av kassasystem som kan kopplas till sociala medier, så att restauranger kan marknadsföra sig och sina erbjudanden på ett smart sätt.
Genom att använda denna typ av kassasystem för restauranger och utnyttja sociala medier, mejl och sms som marknadsföringsverktyg kan verksamheten effektiviseras. Man når helt enkelt ut till fler potentiella kunder och kan kommunicera med de befintliga kunderna på ett smart sätt. Genom att analysera data från systemet kan restaurangen även få insikt i vad som fungerar bäst för den specifika målgrupp som man riktar sig till.
Sociala medier gör att restaurangen kan kommunicera direkt med kunderna och påminna dem om dess existens. Bra exempel är när man delar bilder och videor från köket eller från något evenemang, eller marknadsför särskilda erbjudanden och kampanjer. Mejl eller sms kan också användas för att skicka riktade erbjudanden till kunderna, baserat på deras köphistorik eller intressen.
Genom att analysera data från kassasystemet och från sociala medier kan restaurangerna få insikt i vilka produkter som säljer bäst, vilka kampanjer som är mest framgångsrika och vilka målgrupper de når fram till. Några vanliga kassasystem för restauranger som erbjuder integrering med sociala medier och mejl eller sms, är Lightspeed, Heynow, Upserve och Toast.